Hoe het Nuon Solar Team het WK won met duizenden zonnewagens

DELFT, 12 oktober 2017 – Vanochtend heeft het Nuon Solar Team van de TU Delft voor de zevende keer de titel van snelste zonnewagen gepakt op het WK Zonneracen in Australië. Mede dankzij het automatiseren van het ontwerpproces, is een volledig nieuw concept van de zonnewagen gemaakt. Nuna is daardoor lichter, sneller en duurzamer dan ooit.

Met de software van ParaPy heeft het team in het afgelopen half jaar duizenden ontwerpen gemaakt voor de Nuna. Door alle versies met elkaar te vergelijken is het winnende ontwerp ontstaan.

“Door middel van deze software hebben we ontzettend veel tijd bespaard in het ontwerpproces. Nooit eerder hebben we zoveel ontwerpen voor de Nuna kunnen doorrekenen. Hierdoor hebben we een duidelijke data-gedreven keuze kunnen maken voor het optimale ontwerp van Nuna”, aldus Steven de Rooij, Technisch manager van het Nuon Solar Team.

Met behulp van ParaPy is een aanpassing in het ontwerp van Nuna zo gedaan

Omdat de wedstrijdreglementen elke editie wijzigen, staat er een grote druk op het team om in korte tijd een nieuwe wagen te ontwerpen en bouwen. Onder deze tijdsdruk worden er normaliter slechts kleine verbeteringen gedaan op onderdelen. Dankzij de versnelling die met ParaPy mogelijk is, heeft het team dit jaar voor het eerst een fundamentele vormwijziging kunnen doorvoeren. Nuna is daardoor stukken kleiner en efficiënter geworden en zeilt zelfs mee op de wind.

Ontwerpprocessen versnellen

Steeds meer bedrijven lopen tegen de limieten van de mens aan als het aankomt op het steeds beter maken van een (technisch) product. Omdat er zoveel kennis vanuit verschillende hoeken bij komt kijken, besteden ontwerpers minimaal 80% van hun tijd aan niet-creatieve taken. Zo ook bij het ontwerp van de Nuna zonnewagen.

“Neem bijvoorbeeld vermindering van de luchtweerstand van Nuna (een creatieve taak). Bij elke vormwijziging aan de wagen maakt het team een 3D-model en doet een bijbehorende simulatie. Daarnaast moet het team verifiëren dat de wagen stevig en maakbaar blijft, en de bestuurder er nog in past”, legt Reinier van Dijk, directeur van ParaPy, uit. “Dit alles kost veel tijd. Onze automatiseringssoftware zorgt ervoor dat je veel meer wijzigingen kan doen in dezelfde tijd. Met als resultaat een ontwerp voor de Nuna, dat kleiner, lichter en efficiënter is dan ooit, maar ook voldoet aan alle eisen. En, zoals we hebben gezien, ook dit jaar weer het snelste was.’’